header

חלונות בלגיים – להביט אליהם בגאווה, להביט מהם בנוחות

05_belgian_win.jpgאחד החלקים החשובים בתכנון מבנה כלשהו הינו מבנה החלונות שבו, שכן החלונות הם חלק מהסממנים המעניקים למבנה את הייחודיות שלו. די להביט בחלונות המחופים של מבנים ישנים מצד אחד או בחלונות המרובעים, האחידים וחסרי המעוף במבנים חדשים רבים מצד שני, על מנת להבין בדיוק במה המדובר. היחס בין החלונות והמבנה הוא בדיוק כמו היחס בין אדם לביגוד. החלון הוא ה"לבוש" של הבניין.

חלונות בלגיים מול חלונות אחרים

אחד מסוגי החלונות החביבים על אדריכלים רבים הוא חלונות בלגיים. מספר דברים מייחדים אותם מסוגים אחרים של חלונות:
בראש וראשונה – פרופיל דק. משמעות העניין היא שכאשר החלון סגור, נכנס בעדו אור רב יותר וניתן לצפות דרכו החוצה בנוחות רבה יותר. בשפה מקצועית ניתן לומר שהפרופיל כאמור הוא אוורירי מאד ואיננו יוצר תחושה של מחנק כל אימת שהחלון סגור.
שנית – עמידות: חלונות בלגיים הם עמידים מאד יחסית, בין אם הם עשויים עם פרופיל מפלדה ובין אם הבסיס שלהם הוא פרופיל אלומיניום. פרופילים אלה עמידים הרבה יותר מאשר חלונות העץ הארכאיים, אם כי גם אלה שופרו מאד בשנים האחרונות.
שלישית – שילובים בין עיצובים: כיון שפרופיל המתכת של חלונות בלגיים הוא קל יחסית וחזק, ניתן לחלק את שטח החלון בצורות שונות – לריבועים שווים או לריבועים גדולים למעלה וקטנים למטה או ההיפך. אין להוציא מכלל חשבון גם ריבועים קטנים בצד אחד וגדולים בצד השני. כיון שכך, ניתן לזגג כל אחד מהריבועים בנפרד בזכוכית בעלת צבע או מרקם שונים, מה שמעניק צביון מאד ייחודי לחלון הבלגי.

סגירה, פתיחה והזזה

כאן יש הפרדה בין חלונות בלגיים שהפרופיל שלהם עשוי פלדה לבין אלה שהפרופיל שלהם מאלומיניום. פרופילי הפלדה הם מאסיביים יותר ופחות אווריריים מאחיהם העשויים מאלומיניום. הפרופילים הללו דורשים צביעה בכל מספר שנים – עד שש שנים. לעומתם פרופילי האלומיניום עמידים יותר בפני מזג האוויר והצורך לצבוע אותם מתעורר לעיתים רחוקות.
גם בסגירת החלון יש הבדלים: חלונות בלגיים עם פרופיל פלדה ניתנים לסגירה אך ורק על ציר פנימה והחוצה. אחיהם העשויים אלומיניום ניתנים לסגירה פנימה והחוצה, למעלה ולמטה וההזזה היא צורת הסגירה המעניינת ביותר.
תכנון מבנה חייב לקחת בחשבון אילו חלונות יותקנו בו. חלונות בלגיים הם האופציה הנפוצה ביותר ומכל מקום המעניינת ביותר שניתן להתקין. חלונות בלגיים – העובדות מדברות בעד עצמן.