header
עיצוב גינות – שימוש בצמחים טורפים לעיצוב איכותי
 
 
 
ליצירת קשר אודות עיצוב גינות :
אלונים ביצוע עבודות גינון
מנורה 5 תל אביב
טל: 09-7437864 נייד: 050-2033090
 
10_Carnivorous plant.jpgאחת המטרות של עיצוב גינות היא הפקת הנאה מהמראות והריחות ומשילובים נאים ואיכותיים של צבעים. צמחים טורפים, אם מוסיפים אותם למגוון הצמחים בגינה, עשויים לשמש תוספת מעניינת הן במראה והן בהפצת ריחות.

מהו צמח טורף

למרות השם המאיים, צמחים טורפים אינם מסוגלים לאיים על שלומו ובריאותו של בן אנוש, או אפילו של בעל חיים קטן במיוחד. עם זאת, הימצאותו של צמח טורף היא חדשה רעה מאד עבור החרקים – כיון שהצמחים הטורפים לוכדים חרקים, מעכלים אותם ומשתמשים בחלבונים שלהם על מנת לשפר את התזונה שלהם.

צמחים טורפים גדלים בדרך כלל במקומות קשים ולחים, באזורי ביצות או במקומות הנשטפים תדיר במי גשמים או שלגים. על מנת לשרוד בתנאים הללו, פיתחו הצמחים הללו מערכת הזנה נוספת, חיצונית, המשלימה את החסר הנוצר כתוצאה ממחסור במינרלים או דשנים באדמה.

הצמחים הללו לוכדים את החרק שנכנס לתוך המלכודת באמצעים שונים – על ידי מלכודת שנסגרת עליהם, מלכודת הדבקה, מלכודת חלקה שאיננה מאפשרת לחרק שחדר פנימה לצאת או מלכודת יניקה, היונקת את החרק לתוכה. חשוב להדגיש כי כל המלכודות הללו הן מכניות בלבד ואינן מעידות על קיומה של מערכת חשיבה בצמח.

גידול צמחים טורפים בגינה

מי שבוחר לגדל צמח טורף אחד או יותר בגינה, חייב להקדיש תשומת לב למספר דברים: בראש וראשונה – מיקום נכון של הצמח במקום שיש בו אור, אבל לא אור שמש ישיר הקופח על הצמח. אור כזה עלול לקצר את חייו של הצמח או אפילו להרוג אותו, פשוטו כמשמעו.

זאת ועוד – אין לדשן את האדמה מסביב לצמח. דישון יתר שלה עלול גם הוא להזיק לצמח ולפגוע בו. עם זאת, האדמה מסביב לצמח חייבת להיות לחה כל הזמן. לחלוח האדמה בעזרת מים אפורים מהמזגן, לדוגמא, הוא פתרון נפלא המאפשר שימוש חוזר במים הללו וחיסכון במי השקיה.

יחד עם זאת, התמורה עבור ההשקעה היא גדולה – הצמחים הללו מלאי חן והפריחה שלהם מציפה את הגינה בניחוחות מעניינים. צמחים טורפים מוסיפים נופך ייחודי וגינה.

אחד הצמחים היותר קלים לגידול הינה החמאית (Pinguicula). הצמח הזה נפוץ בחלקים נרחבים בעולם וניתן לגדל אותו בקלות גם בגינות בישראל. בניגוד למרבית הצמחים הטורפים יכול הצמח הזה להיחשף לאור החמה, גם אם לזמן מוגבל יחסית, מה שמאפשר חופש רב יותר באשר למיקום שלו בגינה. עם זאת גם את האדמה מסביב לחמאית אין לדשן.