header
עבודה מהבית
 
 

עבודה מהבית, או Telework \ Telecommuting ,  כמו שהוגדרה כבר בשנת 1973, היא ביצוע עבודה מרחוק באמצעות שימוש באמצעי תקשורת מבוססי טכנולוגיה עדכנית, כמו פלאפונים, אינטרנט, פקס ומחשבים ניידים.
טלפונים ניידים, מצלמות, תוכנות לשיתוף קבצים, מכשירי פקס ומחשבים מאפשרים שגרת עבודה בצוות בין עמיתים שעובדים במרחקים גדולים זה מזה ומאפשרים גם קשר מהיר ומדויק בין עסקים לספקים שלהם וללקוחותיהם בכל רחבי הגלובוס, מה שמאפשר להם לקחת חלק פעיל בשווקים גלובליים ולא רק בשווקים המקומיים.
ההוזלה המתמשכת במוצרי ובתשתיות התקשורת השונות, כמו גם הזמינות ההולכת וגדלה שלהם, גם בשימוש פרטי, הופכות את העבודה מהבית למשתלמת וכדאית לארגונים יותר ויותר, זאת בהתחשב בעלויות הכרוכות באחזקת משרדים לעובדים ובנסיעות, המתייקרות בתדירות גבוהה עקב עליית מחירי הדלק בעולם.

יתרון נוסף בעבודה מהבית הוא הסדרי העבודה הגמישים. השעות גמישות מכיוון שלעובד יש עבודה מסוימת לעשות והוא לא צריך להתחיל ולסיים לעבוד בשעות קבועות. לכן העובד יכול לעבוד בקצב שלו בלי לחץ. במידה ויסיים מהר יתפנה לו זמן ובמידה וייקח לו זמן הוא יוכל להמשיך לעבוד מכיוון שאין שעה לסגירת "המשרד" שלו.
מכיוון שעבודה מהבית מבוססת על העברת מידע מרחוק היא חוסכת גם את זמן הנסיעות למקום העבודה ובחזרה ממנו.
המהפכה הגדולה היא בתפיסת העובד כ"אמצעי ייצור נייד" שהטכנולוגיה משמשת אותו – במטרה להעביר מידע, כלומר, המכונה בשירות האדם, ולא להפך כמו בעבר, אז האדם היה בשירות המכונה (המפעיל שלה).
למעשה היום כל עובד בעל טלפון נייד ומחשב נייד הוא כמו שלוחה ניידת של העסק בו הוא עובד ולכן אם פעם נאמר שאדם "הולך לעבוד", היום הוא "עובד בהליכה".
עוד יתרון הוא שעבודה מרחוק מגדילה את הזדמנויות התעסוקה של מגוון מגזרים, כמו הורים לילדים קטנים, אנשים שגרים רחוק ממרכזי תעסוקה, נכים וכדומה.

אחת הדרכים לעבודה מהבית היא בשיטת השיווק הרשתי.
שיווק רשתי, או שיווק רב שכבתי הוא שיטת מכירה בה סוכן מכירות, לדוגמא, מקבל רווחים גם על המוצרים שהוא מוכר ללקוחות וגם על מוצרים שנמכרים ללקוחות ע"י מי שהוא מוכר להם או ע"י סוכני מכירות שהוא גייס תחתיו, במבנה של פירמידה, כך שרווחיו של סוכן המכירות גדלים ככל שגדלה הפירמידה תחתיו, כלומר, הסוכן מתוגמל בדרך כלל בעיקר על סוכנים נוספים שהוא מצרף.
היתרון שיש בכך עבור העובד הוא שהחברה לא קושרת אותו ביחס של עובד-מעביד אלא נותנת לו מעמד של עובד עצמאי.
הרבה פעמים כדי שסוכן יוכל להיות משווק בעצמו הוא נדרש לקנות כמות מסוימת של מוצרי החברה. כך בעצם נוספת הכנסה לחברה (ולסוכן שמעליו – זה שצירף אותו) וזה נותן לו מוטיבציה למכור ולצרף עוד סוכנים תחתיו כדי לכסות את ההשקעה הראשונית.